Henrik Møller domkirkehode sukkerskje i 830 sølv, rikt dekorert
Fantastisk flott domkirkesølv, domkirke hode, sølvskje, liten serveringsskje av Henrik Møller. Rikt dekorert med masse detaljer, og hengende løv i toppen. Domkirkehode, domkirke sølv skje. 830S Henrik Bertram Møller, i Dragestil. Inspirert av norrøn mytologi, vikingtiden og sagalitteraturen, stavkirkene og Nidarosdomen. Domkirkehode på skaftene. Domkirkesølv. Stemplet på baksiden; "H. MØLLER 830 S" Inne i skjebladet er det dekorert med bla "TRONDHJEM". Denne skjeen er vakker. Rikt dekorert både på fremsiden og baksiden. Meget spesielt bredt hode på toppen av skaftet og unike detaljer nedover skaftet. Helt på toppen, et hengende løv.
Godt bredt skjehodet, rikt dekorert med "TRONDHJEM" i midten og flott dekorert rundt. Oppover skaftet små trekanter
Skjeen er på størrelse som en liten serveringsskje, syltetøy skje, eller kanskje til rømme.
Faktisk første skje med domkirkehode som jeg kommer over i denne størrelsen.
Lengde drøye 13 cm med løvet, ca 11,5 cm med løvet hengende ved siden. Godt, bredt skjeblad på ca 3,2 cm. Vekt 19,25 gram.
--
Låner informasjon fra:
http://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/knapper/portrettknapp-2/
Henrik Bertram Møller (1858-1937) er blant dragestilens fremste representanter i norsk gullsmedkunst. Hans arbeider var svært populære så vel i Trondheim som blant rike kunder og kongelige rundt om i verden. Møller var fjerde generasjon av en gullsmedfamilie, som slo rot i Trondheim 1770. Etter 1 1/2 år til sjøs i 14-årsalderen begynte han som gullsmedlærling på morens verksted (Jacob A. Møllers Enke). Svenneprøven tok han i København 1879. I slutten av 1870-årene lærte Møller korpusarbeid og siselering hos Bernhard Hertz i København; om kveldene studerte han modellering, tegning osv. på kunstakademiet. Fra København drog han til Wien for å lære mer, og han var også i New York i 1 1/2 år før han 1884 slo seg ned for godt i Trondheim. 1890 tok han borgerskap som sølvarbeider, siselør og modellør.
Helt frem til 1930-årene var Møllers arbeider preget av den romantiske fortidsbegeistringen i dragestilen fra slutten av 1800-tallet. På grunnlag av egne tegninger skapte han fantasifulle arbeider med drager og andre fabeldyr, kompakt ranke- og dyreornamentikk, motiver inspirert av norrøn mytologi og sagalitteratur, stavkirkene og Nidarosdomen. Ifølge Møller symboliserte dragene kampen mot det onde. Motivrikdommen ble fulgt opp av en fremragende håndtverksmessige utførelse.
De første årene hadde Møller egne montre i morens butikk i Dronningens gate 28. Fra 1892 holdt han til i nr. 16 i samme gate. Butikkfasaden ble prydet med fantastiske friser og stolper skåret av Anders Lie etter Møllers tegninger; gården med den romantiske fasaden ble revet 1954. Familien Møller har under ulike navn og eierforhold drevet denne forretningen og fra 1911 også gullsmedbutikken med ny rokokko fasade i Munkegata 3, like nedenfor Nidarosdomen.
Fra Møllers verksted gikk en lang rekke arbeider til velstående turister og andre kunder i storhetstiden før den første verdenskrig. I kundekretsen fantes bl.a. hertugen av Hamilton, Andrew Carnegie, dronning Wilhelmina av Nederland, og kong Chulalongkorn av Siam. Blant de største arbeidene var en 1 m høy og 20 kg tung bordoppsats med drager og motiver fra Hyllestadportalen, kjøpt av Carl Neufeldt i Wien 1897.
Henrik B. Møller hadde også en rekke verv i håndverksorganisasjonene og var medlem av flere offentlige kommisjoner. Han mottok Kongens fortjenstmedalje i gull 1922 og ble æresmedlem av Norges Gullsmedforbund 1932.