Sølv emalje antikk brosje i gullforgylt 925 sølv, av Gustav Gaudernack.
Antikk emaljesmykke, emalje smykke, emalje sølv med håndmalt motiv. Brosje i flere farger av en stolt gullfasan, i vinterlandskap, sittende på en stolpe. Motivet er malt på guilloche-mønstret bakgrunn. Guilloche emalje.
Fantastisk flott og stor brosje, nydelig motiv. Noe prikker i emaljen, antar dette er fra produksjon.
Emalje sølv nål, brosje, fantastiske detaljer, jevn og sterk gullforgylt bakside.
Motivet er hånd malt og fylt ut hele brosjen med en unik farge variasjon. Guilloche emalje.
Emalje sølv nål, brosje, fantastiske detaljer.
Stemplet på baksiden, G.G. 925S. N.M.
G.G. er Gustav Gaudernack sitt mesterstempel.
Gustav Gaudernack (1865-1914) var født i Bøhmen i en typisk håndverkerfamilie.
Han begynte sin utdannelse i 1880. I 1891 kom han til Christiania (Oslo), og ble først ansatt i Christiania Glasmagasin som tegner. Her tegnet han både for Hadeland Glassverk og for Høvik Verk.
I juni 1892 begynte han og tegne for David Andersen, og fra 1894 var han fast designer. Helt frem til 1910 var han firmaets eneste faste tegner. Så var han med å bygge opp og ut David Andersens emaljeproduksjon.
I 1912 ble han gullsmedklassens første overlærer ved Kunst- og Håndverkskolen.
Under sine studiereiser utenlands, kom ideen om å starte for seg selv.
Han avla svenneprøven som gullsmed i 1910, og fikk borgerskap som gullsmed.
1. november samme år (1910) startet han firmaet; "Fabrik for Sølv-, Filigran- & emaljevarer" i Storgaten 2 i Christiania. Her produserte han smykker og mindre korpus gjenstander. Han viste en stor kolleksjon på jubileumsutstillingen (15. mai til 11. oktober 1914), på Frogner i Kristiania, og vant gullmedalje.
Gustav Gaudernack døde dessverre samme sommer i 1914 (31. juli), etter en mislykket blindtarmoperasjon.
Hans enke overtok verkstedet, og to av hans sønner tegnet nye modeller.
Verkstedet fortsatte frem til 1938 i regi av enken Anna og sønnen Finn.
Stempel: G.G.
I 1919 skrev Anna Gaudernack et irritert innlegg i Norsk Tidsskrift for Guldsmedkunst. Hun reagerte på at hennes avdøde mann Gustav Gaudernacks design ble kopiert. Spesielt var det noen brosjer som ble flittig etterlignet. I dag kan det forekomme at kopiene selges fortsatt, som originale Gustav Gaudernack på messer, auksjoner og antikvitetsforretninger. Husk på at et ekte Gustav Gaudernack arbeide er stemplet med initialene G.G.
---
Gaudernack huskes først og fremst for naturalistiske og romantiserende sølvemaljearbeider med dyr og blomster, som er helt typisk for denne brosjen.
Håndmalt, stor brosje med en vakker fugl. Denne gangen en fasan. Fantastisk motiv av dens storslagen prakt av den lange, hengende halen. Utrolige flotte farger og vakre detaljer. Nesten hvit himmel, som det skulle være tidlig på morgenen, og uten en sky på himmelen. Og noen duse vinterfjell i bakgrunnen i lilla farge..
Motivet er håndmalt med stødig hånd, og foreviget under emaljen. Utrolig håndarbeide!
Baksiden av smykket og rammen rundt, er gullforgylt. Og forgyllingen fremkommer som sterk, fin og jevn. Som en solid ramme rundt motivet i front.
Rett nål med noe slakk. Må presses litt ut og inn av den enkle c-låsen. Men sitter godt i lås.
Brosjen er ca 7,8 cm i lengden, og ca 5,4 cm i høyden og veier hele 39,76 gram.
Ingen skader i emaljen, eller noe annet på brosjen, knapt noe bruksslitasje, når jeg kjenner med neglen over. Men har muligens vært en liten rep på venstre side, da emaljen går noe ned på den siden. Denne brosjen er ellers fantastisk godt tatt vare på.