Fantastisk flott antikk domkirke smykke, inspirert av Nidaros domkirke i Dragestilen, Norrøn, gotisk og viking inspirert.
Denne er godt stemplet fra Henrik Møller på baksiden.
Helt spesiell etter stempelet å dømme. Dette er smykket fra før 1892, for etter den tid, ble veldig strengt å få med "S" stemplet etter gehalten, finhetsgraden i sølv. Her står kun "830", og ingen "S" for sølv.
Disse typer brosjene er svært sjeldne og ettertraktet.
Fantastisk flotte detaljer i denne sølv brosjen. Ingen skader, solid god stand!
Fra Øystein Ekroll sin skildring, nettsted https://issuu.com/bk.no/docs/ndr_rbok_2021_150dpi/s/14168900
står det følgende om en skulptur på Trondheims domkirke;
"Utvendig på oktogonen, under vindauget på søndre oktogonkapell, står ein liten skulptur av ein biskop med krokstav i venstre hand og høgre handa løfta til velsigning. Før 1872 mangla både hodet og høgre handa, som Ole Laulo gjenskapte".
Og Henrik Møller har gjenskapt denne figuren i denne brosjen, i tiden mellom 1890 til 1892.
Låner informasjon fra: http://nmf.nu/museum/funn/gjenstander/knapper/portrettknapp-2/
"Henrik Bertram Møller (1858-1937) er blant dragestilens fremste representanter i norsk gullsmedkunst. Hans arbeider var svært populære så vel i Trondheim, som blant rike kunder og kongelige rundt om i verden. Møller var fjerde generasjon av en gullsmedfamilie, som slo rot i Trondheim 1770.
Etter 1 ½ år til sjøs i 14-årsalderen begynte han som gullsmedlærling på morens verksted (Jacob A. Møllers Enke). Svenneprøven tok han i København 1879. I slutten av 1870-årene lærte Møller korpusarbeid og siselering hos Bernhard Hertz i København; om kveldene studerte han modellering, tegning osv. på kunstakademiet. Fra København drog han til Wien for å lære mer, og han var også i New York i 1 ½ år før han 1884 slo seg ned for godt i Trondheim. 1890 tok han borgerskap som sølvarbeider, siselør og modellør.
Helt frem til 1930-årene var Møllers arbeider preget av den romantiske fortidsbegeistringen i dragestilen fra slutten av 1800-tallet. På grunnlag av egne tegninger skapte han fantasifulle arbeider med drager og andre fabeldyr, kompakt ranke- og dyreornamentikk, motiver inspirert av norrøn mytologi og sagalitteratur, stavkirkene og Nidarosdomen. Ifølge Møller symboliserte dragene kampen mot det onde. Motivrikdommen ble fulgt opp av en fremragende håndverksmessig utførelse.
De første årene hadde Møller egne montre i morens butikk i Dronningens gate 28. Fra 1892 holdt han til i nr. 16 i samme gate. Butikkfasaden ble prydet med fantastiske friser og stolper skåret av Anders Lie etter Møllers tegninger; gården med den romantiske fasaden ble revet 1954. Familien Møller har under ulike navn og eierforhold drevet denne forretningen og fra 1911 også gullsmedbutikken med ny rokokko fasade i Munkegata 3, like nedenfor Nidarosdomen. Fra Møllers verksted gikk en lang rekke arbeider til velstående turister og andre kunder i storhetstiden før den første verdenskrig. I kundekretsen fantes bl.a. hertugen av Hamilton, Andrew Carnegie, dronning Wilhelmina av Nederland, og kong Chulalongkorn av Siam. Blant de største arbeidene var en 1 m høy og 20 kg tung bordoppsats med drager og motiver fra Hyllestadportalen, kjøpt av Carl Neufeldt i Wien 1897. Henrik B. Møller hadde også en rekke verv i håndverksorganisasjonene og var medlem av flere offentlige kommisjoner. Han mottok Kongens fortjenstmedalje i gull 1922 og ble æresmedlem av Norges Gullsmedforbund 1932".
Fantastisk flott og detaljert brosje, hvor biskopen står ut av brosjen!
Brosjen har en diameter på ca 3,8 cm og veier ca 16,35 gram.